”Voiko tää mennä näin helpolla?”
Näin kommentoi asiakas, kun olimme pureutuneet heidän ongelmaansa, jota olivat jo puolivuotta pyöritelleet. Oli tunnistettu, että työkuorma alkoi kasvaa ja siihen tarvittaisiin helpostusta. Kyse ei ollut pelkästään työn tehostamisesta vaan oli tunnistettu tarve uudelle henkilölle.
Tehtävät olivat nyt jakaantuneet parille henkilölle ja kummallakaan ei ollut aikaa eikä oikeanlaisia vahvuuksia tehtävien hoitamiseen. Uutta roolia oli pyöritelty pitkään, mutta oikeaa roolin sisältöä ei oikein löytynyt, eikä sitä myöden uutta työkaveriakaan. Ja hommat kasaantuivat entisestään.
Aloitimme ihan alusta. Mitkä ovat ne ongelmat mihin nykyisellään törmätään? Mitkä syyt estävät nykyisten toimenpiteiden korjaamasta ongelmaa? Sitten pohdimme mikä olisi ihannekuvaus puuttuvasta roolista. Voisiko roolin täyttää nykyisillä työntekijöillä? Mitä nykyiset tehtävät täyttävät roolit näyttäisivät muutoksen jälkeen? Jatkoimme listaamalla mitä taitoja ja osaamista tarvitaan roolin täyttämiseen, ja mikä roolin oikea paikka organisaatiossa on. Kirjasimmepa jopa uuden kaverin ensimmäiset tehtävät.
Alle viikko ja ensimmäinen kandi jo haastateltu.
Kun tehdään pohjatyö hyvin ja pallotellaan ideoita tiimin ulkopuolisen kanssa syntyy ihan uusia havaintoja ongelmaan. Palaset loksahtelevatkin kohdalleen ihan itsestään ja ensimmäisenä saattaakin pyörähtää mielessä, että ”näin helppoako se olikin!”
Minkä ongelman kanssa sinä olet paininut jo pitkään ratkaisematta sitä?
Discover more from Tassberg Consulting
Subscribe to get the latest posts sent to your email.