Vuoden 2020 asiakkuudet jatkavat pitkien suhteiden trendiä. Vuoteen mahtui kolme asiakkuutta, joista yksi vaihtui heti alkuvuodesta.
Neuro Event Labs:n parivuotinen taival kotipäätelaitteiden asennus- ja opastustehtävissä päättyi tammikuussa. Helmikuussa aloitin yhteistyön Tampereen Aluetaksin kanssa sisäisten projektien vetämisessä ja uusien liiketoimintalähtöjen käynnistämisessä. Unikien kanssa jatkoimme henkilöstön johtamisen sekä poikkeusolojen aikaisen viestinnän sekä etätyökäytäntöjen kehittämistä aina kesäkuun loppuun asti. Yhteistyömme kesti kaksi ja puoli vuotta. Pitkiä toimeksiantoja, kiitän luottamuksesta!
Sekä Neuro Event Labs, että Unikie jatkavat tuotteidensa kehittämistä edelleen ja molemmat ovatkin klousanneet hyviä rahoituskierroksia! Suomessa kasvaa erittäin korkean tason keinoäly- ja konenäkö-osaamista, niin lääketieteellisellä kuin itseohjautuvien ajoneuvojen saralla.
Tampereen Aluetaksi
Tampereen Aluetaksin yhteydenotto tuli hieman yllätyksenä, mutta yhteistyön aloittamista en epäröinyt hetkeäkään. Toimiala on erilainen, kuin millä olen yleensä työskennellyt, muttei täysin vieras. Varsinaisesti Taksitoiminnasta minulla ei ollut kokemusta, mutta inttiaikojen kuljetuskomppanian ajojärjestelijänä sekä everstin kuljettajana toimimisestä kyllä, teknisemmällä puolella oma Jalava-Sensors yritys lähestyi raskaiden ajoneuvojen alustaongelmia ja oma autoilu harrastuneisuus Ratin takaa -blogin merkeissä on pitänyt mielenkiinnon yllä mitä siellä ratin ja penkin välissä tapahtuu.
Tampereen Aluetaksi on taksipalveluiden välitysyhtiö. Yhtiöllä ei ole omia autoja ja kaikki Taksi Tampere logoilla varustetut autot ovatkin kuljetusyrittäjien omia ajoneuvoja. Tampereen aluetaksi on Suomen kolmanneksi suurin välitysyhtiö, jolla Pirkanmaalla on välityksessä tunnuksellisisa ajoneuvoja n. 500.
Jos poikkeusolot ovat kurittaneet myös, matkailu- hotelli- ja ravitsemusalaa, niin myös taksi-ala on saanut osansa. Keväällä taksi-liiketoiminta kyykähti yleisesti jopa 80%!
Huolimatta tästä yhtiö jatkoi strategiansa mukaisesti ja investoi vahvasti tulevaisuuteen. Tulin mukaan vetämään sisäisiä järjestelmien uusintahankkeita, tutkimaan sisäisiä toimintatapoja ja tekemään ehdotuksia joilla toimintaedellytykset kasvavassa kilpailussa vahvistuvat entisestään. Poikkeuksellinen vuosi hidasti tätä toimintaa, ja välillä kansainväliset palvelutoimittajatkin pistivät toimintaa jäihin. Päätöksentekoa varten varmistimme saatavilla olevia tietoja useasti, toimme mahdollisimman monipuolisesti asioita esille, teimme selkeitä ehdotuksia päätöksentekoon, jotta riskit voitiin minimoida.
Yrityksen tavoitteena on välittää kyytejä taksiyrittäjille. Strategian mukaisesti lähdimme pohtimaan uusia liiketoimintalähtöjä, joiden tarvetta poikkeusolot vain kirittivät. Yhtenä ajatuksena oli tavarankuljetuspalveluiden uudelleen pohtiminen. Tavarankuljettaminen takseilla ei ole mikään uusi juttu. Tavaraa on kuljetettu takseilla niin kauan kuin on ollut autojakin, eli yli sata vuotta, mutta silti jotain siitä yhtälöstä on aina jäänyt puuttumaan. Olemme lähestyneet tavarankuljetuspalvelua myös eSendin kanssa.
Lähdimme pohtimaan koko tavarankuljetusta takseilla myös itse täysin puhtaalta pöydältä. Tutkimme kuluttajien käyttäytymistä verkkokaupassa, verkko-, kivijalka- ja tukkukauppoja, sekä perinteisiä logistiikkayhtiöitä. Lopputuloksena julkaisimme juuri ennen joulua uuden Suomen laajuisen tavarankuljetuspalvelun – Snäpin. Palvelu on MVP vaiheessa saatavilla pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla, mutta tulemme julkaisemaan lähiaikoina uusia ominaisuuksia ja alueita. Stay tuned!
Yhteistyö Tampereen Aluetaksin kanssa jatkuu. Elämme mielenkiintoisia aikoja, niin yleisesti pandemian keskellä, kuin taksi-alan murroksessakin.
Mielenkiintoista mahdollisuuksien vuotta 2021 kaikille!
Discover more from Tassberg Consulting
Subscribe to get the latest posts sent to your email.